Bechdel Pozitív: Mik ezek az ábrák?

Mi az az interszekcionalitás, miért nem elég, ha egy film átmegy a Bechdel-teszten, és mit értek egyáltalán szexualitás alatt? Ebben a cheat sheetben elmagyarázom, mitől lesz valami “Bechdel Pozitív”.

Bechdel-teszt

Egy film vagy bármilyen fikciós mű akkor megy át Alison Bechdel képregényíró tesztjén, közismert nevén a Bechdel-teszten, ha legalább két, lehetőleg nevesített női karakter szerepel benne, akik beszélnek is egymással, de nem (csak) férfiakról.

Mivel az 1985-ben kitalált teszt mára elég ismert lett, így mozi előtt nyugodtan csekkolhatjátok, hogy mire ültök be, a bechdeltest.com-on például több mint 6000 film eredményét találjátok.

Screen Shot 2016-01-04 at 14.30.29

Így teljesített a Star Wars VII. a Bechdel Pozitív értékelésén

Karakterek

Egy film könnyen lehet szexista a karakterei által, ha sztereotípiákból gyúrják össze őket. A jól megírt női karakter többdimenziós, és lehetőleg önmagában is értelmezhető, nem csak a férfi szereplő szemszögéből. Ott van például a Tauriel-teszt, amin akkor megy át egy film, ha van benne egy nő, aki jó a szakmájában (Tauriel a Hobbitban ilyen). Persze nem attól lesznek jók a női karakterek, ha – az ügyeletes buzzword szerint – “erősek”, de az sem baj, ha esetleg azok.

Sztori

Egyáltalán nem mindegy, milyen sorsot szán a női karaktereknek egy film. Ha például csak egyetlen női karakter van egy csapat férfi között, aki úgynevezett “token”, azaz csak jelzésként szerepel, mert ciki a 100% fiúbanda, az ezzel el is bukta a Törpilla-tesztet. Vagy ha egy nő erősnek lett megírva az elején, egy véletlen során mégis a férfire megmentésére szorul, így végeredményben csak a férfi karakter fejlődését szolgálja. Ezt méri a Mako Mori-teszt is, azaz hogy van-e legalább egy olyan női szereplő a filmben, akinek saját történetszála van, és nem csak azért, hogy egy férfi sztoriját előrevigye.

Interszekció

Az interszekcionális feminizmus azzal foglalkozik, hogyan befolyásolják a nők helyzetét más társadalmi (például osztályok, nemi vagy szexuális identitások, etnikumok közti) egyenlőtlenségek. Az interszekcionális feminista szempontból jó filmek nem csak a fehér, középosztálybeli, ép, ciszhetero nők problémáival foglalkoznak, hanem észreveszik a többieket is, vagy épp sokszínű szereplőgárdát válogatnak.

Szexualitás

A feminista szóhasználatban elterjedt a “male gaze” kifejezés, amit férfitekintetként használnak magyarul, de a “gaze” inkább jelent bámulást, a lényege pedig a bámuló és a megbámult fél közti hatalmi alá-fölérendeltség. Emiatt történik a másik nem tárgyiasítása, az, hogy a nőt csak a szexuális vagy romantikus vágy passzív tárgyaként ábrázolják – olyannak, aki nem csak nem kezdeményez, de önálló döntése sem igazán van. Kelly Sue DeConnick képregényíró szexi-lámpa tesztjén akkor megy át egy film, ha a női karaktereket nem lehet úgy helyettesíteni egy “szexi lámpával”, hogy a történet továbbra is működjön. A teszt egyrészt a nők (szexuális) tárgyiasításáról szól, másrészt arról, amikor az írók a férfi motiválására használják a női karaktereket, például azért ölik vagy erőszakolják meg, rabolják el őket a történetben, hogy a férfi bosszút állhasson.

A szexualitást akkor kezeli jól egy film, ha egyrészt nem tárgyiasítja a nőket, másrészt nem használja a nők elleni erőszakot a férfi karakter motiválására, harmadrészt pedig elszakad a male gaze-től és a női karakternek is ad választási, kezdeményezési lehetőséget.

Kamera mögött

Kevésbé észrevehető, de pont emiatt nagyon fontos, hogy kik készítik az egyes filmeket, ehhez pedig két szempontot kell kiemelnem. Az első a film hitelessége: ha vegyesen vannak nők és férfiak az írók, rendezők, vágók között, akkor sokkal könnyebb kikerülni a male gaze-t, vagy azt, hogy a másik nemet sztereotipikusan ábrázolják. A második a Sony-botrányhoz és a nők fizetésbeli különbségéhez kapcsolódik. Ahogy sok más területen, a filmiparban is alulfizetik a nőket (akár ugyanazért a munkáért, ahogyan Jennifer Lawrence-t is), de ráadásul a nőket egy filmipari üvegplafon, a “celluloid plafon” választja el a jobban fizető, nagyobb szakmai elismertséget adó lehetőségektől.

Az összes eddigi Bechdel Pozitív kritika.

Mitől lesz nőbarát egy mozi?

Comments are closed.